Zakelijk geschil oplossen bij internationaal ondernemen
Heeft u een meningsverschil (geschil) met een buitenlandse handelspartner, klant of leverancier? En komt u er samen niet uit? Er zijn manieren om het geschil op te lossen zonder dat u naar de rechter hoeft.
Maak vooraf goede afspraken
Een geschil kan grote gevolgen hebben voor de relatie met uw zakenpartner. Probeer dit te voorkomen door vooraf goede afspraken te maken over de:
- leveringsvoorwaarden (ICC® Incoterms)
- verzekeringen, zoals een transportverzekering
- transportdocumenten
- betalingsvormen bij export en import
Leg deze afspraken juridisch vast in een (internationaal) contract of algemene voorwaarden.
Onderzoek de oorzaak van het geschil
U heeft een geschil met een klant, een leverancier of een zakenpartner en komt er samen niet uit. Probeer eerst zelf het zakelijk meningsverschil op te lossen. Kijk wat de oorzaak is van het geschil. Zijn producten te laat geleverd? Zijn er problemen met de kwaliteit ervan of is er onduidelijkheid over het contract? Soms kunt u het probleem oplossen door met elkaar in gesprek te gaan.
Houd rekening met cultuurverschillen
Verdiep u in de culturele verschillen tussen Nederland en het land waar u zakendoet. Dit om misverstanden te voorkomen. Bekijk de belangrijkste do’s-and-don’ts per land in het landenoverzicht.
Vraag advies aan de ambassade of het consulaat
U kunt hulp vragen aan de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u zakendoet. De ambassade kent het land van uw handelspartner. En helpt bij het leggen van contacten met de juiste instanties. Misschien kunnen zij ook voor u bemiddelen. Ambassades en consulaten mogen alleen advies geven. Zij hebben niet de macht om het meningsverschil voor u op te lossen.
Handelsgeschillen oplossen via arbitrage
U kunt een handelsgeschil ook oplossen via arbitrage. Deskundigen (arbiters) beslissen dan bij een geschil, in plaats van een rechtbank. Arbitrage heeft voordelen vergeleken met een proces via de rechter:
- het is goedkoper
- het is minder officieel
- het is meestal sneller
- arbitrage-instanties hebben meestal meer specialistische kennis dan rechters
- u kiest zelf welke instantie uitspraak doet
- u kiest welke taal en welk recht gebruikt wordt
- de uitspraak is vaak gemakkelijker uit te voeren
Arbitrage via speciale organisaties
In veel landen bieden organisaties zoals de International Chamber of Commerce (ICC) arbitrage aan. Ook zijn er gespecialiseerde organisaties die dat doen. Vaak hebben landen eigen arbitragewetten. Verdiep u daarom in de regels van het land waarmee u zakendoet.
Arbitrageclausule in een contract
U kunt in een contract een arbitrageclausule zetten. Daarin staat dat u en uw handelspartner bij een geschil naar een arbiter gaan en niet naar de rechter. Dat spreekt u van tevoren af. U kunt dan ook een nationale of internationale arbitrage-organisatie aanwijzen. Die doet dan uitspraak bij een geschil.
Gebruikt u het standaard modelcontract van de International Chamber of Commerce? Dan is het een goed idee om daarin de ICC als arbitrage-instantie te noemen.
Check of u uw geld terug kunt krijgen
Levert uw zakenpartner uw bestelde producten of diensten niet zoals afgesproken? Dan kunt u in sommige gevallen uw geld terugvragen. Hier zijn verschillende Europese procedures voor. Ook kunt u de rechter vragen om het geld op een buitenlandse rekening in Europa te bevriezen. Dit heet een Europees bevel tot conservatoir beslag. Hierdoor krijgt u uw geld vaak sneller terug dan via de andere procedures.
Een rechtszaak starten
Wilt u naar de rechter stappen en een gerechtelijke procedure starten? Zoek dan een jurist die gespecialiseerd is in internationaal recht. Het is belangrijk om te weten of het Nederlandse recht geldt of het recht van het land waar u zakendoet. Meestal staat dit in het contract dat u met uw zakenpartner heeft gesloten.
Een rechtszaak kan lang duren én kost geld. De relatie met uw zakenpartner, klant of leverancier kan er slechter door worden. Denk daarom goed na voor u een rechtszaak start.