Leesbaarheid:

Is er afzetmarkt voor uw product of dienst?

Deze informatie is geplaatst door: KVK

Voordat u uw product of dienst kunt verkopen, moet u eerst weten of er afzetmarkt is. Dat doet u door verschillende onderzoeken te doen. Zoals een marktonderzoek en een klantenanalyse. Op die manier komt u erachter of het zin heeft om uw product op de markt te brengen.

Marktonderzoek

U bent overtuigd van uw product of dienst, maar zijn anderen dat ook? Met een marktonderzoek bekijkt u of er klanten zijn voor uw bedrijf. Ook brengt u de concurrentie in kaart. Zo ziet u hoe u zich kunt onderscheiden. Uw marktonderzoek vormt dan ook de basis voor uw marketing. Branche-informatie vindt u hier.

Klantenanalyse: hoe ziet uw afzetmarkt er uit?

U weet pas hoe u uw product of dienst kunt verkopen als u weet wie uw klanten zijn. Met een klantenanalyse brengt u uw potentiële klanten zo gedetailleerd mogelijk in beeld. Bijvoorbeeld waar uw klanten vandaan komen, welke leeftijd ze hebben en hoe en waar ze hun geld uitgeven. Lees meer over klantenanalyse.

Concurrentieonderzoek: wat weet u van uw concurrenten?

Meestal bent u niet de enige die een bepaalde dienst of product aanbiedt. In een concurrentieonderzoek gaat u na wie uw concurrenten zijn en wat ze precies doen. Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat bieden zij voor product of dienst en voor welke prijs? Waar zitten uw concurrenten? Lees meer over concurrentenonderzoek.

Marketingplan: hoe pakt u uw marketing aan?

Een marktonderzoek is de basis voor uw marketing. U verzamelt gegevens over klanten en concurrenten. Die gegevens gebruikt u bij het maken van een concreet plan van aanpak: uw marketingplan. Daarin werkt u de verschillende onderdelen van uw marketing uit, zoals product, prijs en promotie. Welk product/dienst biedt u aan tegen welke prijs en met welke promotie? Lees meer over uw marketingplan.

Onderscheidend vermogen: wat maakt u speciaal?

Tot slot beschrijft u hoe u zich gaat onderscheiden van uw concurrenten. Wat maakt uw bedrijf anders? Wat gaat u beter doen? Beschrijf het onderscheidend vermogen van uw product, prijs, promotie en plaats. Bijvoorbeeld:

  • Uw product is duurzaam of duurzaam geproduceerd.
  • Uw winkel valt op door aparte aankleding of een bijzondere locatie.
  • U zoekt bekendheid door een opvallende reclamestunt.
  • U heeft een bepaalde manier van werken waardoor uw bedrijf positief opvalt.
  • De service van uw bedrijf.