14-6-2021  

In deze nieuwsbrief:

  • wie verdient de P3NL-prijs 2021?
  • formatiebrief en brief aan kamercommissie VWS over wetsvoorstel jeugdinkoop
  • kennisagenda in de praktijk
  • aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling P3NL: lees deze tips!

kandidaten gezocht voor de P3NL-prijs 2021

Welke professional heeft zich bijzonder verdienstelijk gemaakt voor het vak?

Op 8 oktober 2021 zal voor de derde keer de P3NL-prijs worden uitgereikt.

Tot 1 augustus kunnen professionals en de aangesloten verenigingen kandidaten voor de prijs aandragen. De prijs is een beloning en aanmoediging voor professionals die het vakgebied van de psycholoog, pedagoog en psychotherapeut op een positieve, innovatieve en kwalitatief hoogstaande manier onder de aandacht brengen.

De prijs werd in 2019 voor het eerst uitgereikt aan prof. dr. Mark van der Gaag. Hij kreeg de prijs voor zijn grote verdienste binnen de klinische psychologie op met name het terrein van de cognitieve gedragstherapie bij psychotische stoornissen. In 2020 ontving dr. Iva Bicanic de prijs, voor haar uitzonderlijke inzet voor goede psychologische hulp voor slachtoffers van seksueel geweld.

De prijs bestaat uit een fraai beeldje en een bescheiden geldbedrag. Daarnaast krijgt de winnaar de gelegenheid tot het schrijven van een artikel of blog en het mogen houden van een voordracht op de P3NL-middag op 8 oktober 2021.

Criteria

We zoeken kandidaten die:

  • actief aandacht weten te vestigen op de maatschappelijke betekenis van psychologen, psychotherapeuten en pedagogen en het bieden van effectieve, doelmatige en cliëntgerichte zorg.
  • actief bijdragen aan de mogelijkheden voor psychologen, psychotherapeuten en pedagogen om transparantie over de kwaliteit en effectiviteit van hun professionele beroepsuitoefening te kunnen laten zien.
  • bijdragen aan het pleidooi voor gepast gebruik van psychologische, psychotherapeutische en pedagogische zorg.
  • bijdragen aan het pleidooi voor evidence based werken in de psychologische, psychotherapeutische en pedagogische zorg.

Aanmelden kandidaten

Leden van de P3NL-verenigingen kunnen kandidaten aandragen bij de jury. Kandidaten hoeven geen lid van een P3NL-vereniging te zijn. Dien je voordracht gemotiveerd en schriftelijk in, voor 1 augustus 2021, bij Rianne Groen (rianne.groen@p3nl.nl).

De kandidaten worden door een vakkundige jury beoordeeld. De jury bestaat dit jaar uit Tessa van Iperen (directeur NVRG) en Mieke van Herk (voorzitter NBTP). De jury doet een voordracht aan het bestuur van P3NL. Het bestuur besluit uiterlijk 1 september 2021 wie de P3NL-prijs 2021 wint. De winnaar wordt daarna op de hoogte gebracht en uitgenodigd om de prijs in ontvangst te nemen en een lezing te verzorgen op de bijeenkomst op 8 oktober.

Formatiebrief en brief wetsvoorstel inkoop jeugd

Drie onderwerpen voor goede ggz en jeugdhulp

De afgelopen tijd heeft P3NL twee brieven naar 'Den Haag' gestuurd: een formatiebrief en een brief over een wetsvoorstel over aanbesteding van jeugdhulp.

Formatiebrief

In de formatiebrief hebben we drie onderwerpen aangedragen die volgens psychologen, psychotherapeuten en pedagogen belangrijk zijn bij de formatie en het nieuwe kabinet:

  1. inzetten op antwoordgerichte zorg,
  2. het instellen van een fonds voor het bekostigen van de extra inzet van gedragswetenschappers tijdens de hersteloperatie die na de coronacrisis nodig is om de mentale veerkracht te versterken
  3. het met man en macht wegnemen van de knelpunten in de jeugdhulp en jeugdggz.

Lees de volledige brief

 

Brief wetsvoorstel inkoop jeugdhulp

P3NL heeft een aantal punten bij de Kamerleden van de Commissie VWS onder de aandacht gebracht met betrekking tot het wetsvoorstel Wet Maatschappelijk verantwoord inkopen Jeugdwet en WMO 2015.

Het wetsvoorstel beoogt de aanbestedingsprocedures van gemeenten voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning te versimpelen. P3NL onderschrijft dat doel, maar ziet een aantal risico's. Het grootste risico is dat gemeenten alleen met een beperkt aantal grote organisaties contracten afsluiten. De kennis en kunde van vrijgevestigden en kleine aanbieders gaat dan verloren, tenzij deze kleine zorgaanbieders zich verenigen of aansluiten bij een grotere gecontracteerde partij. We zijn bang dat hierdoor de administratieve lasten niet minder worden, maar worden verschoven. Ook zijn we bang dat dit voorstel de wachttijden niet vermindert. We hopen dat de Tweede Kamerleden onze aandachtspunten gebruiken bij de behandeling van het wetsvoorstel.

Lees de brief aan de Kamercommissie VWS

Kennisagenda in de praktijk

Lees de praktijkverhalen van professionals en cliënten

De kennisagenda van P3NL bestaat uit tien kennishiaten, aangedragen door professionals en cliënten. Doe inspiratie op  en lees de praktijkverhalen van professionals en cliënten.

Wil je zelf iets delen aan de hand van een van de kennishiaten, neem dan contact op.

Aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van P3NL?

Tips voor de informatie aan cliënten

Ruim 2.000 leden van de 13 P3NL-verenigingen zijn aangesloten bij de door P3NL gefaciliteerde klachten- en geschillenregeling. Door aansluiting bij deze regeling voldoen deze vrijgevestigde zorgaanbieders aan de eisen die de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) stelt. De informatie op p3nl.nl is aangevuld, in vervolg op vragen van leden en de ervaringen van de klachtenfunctionarissen. Doe hier je voordeel mee en controleer je eigen informatie voor cliënten.

Informeer je cliënten over de klachtenregeling

Als zorgaanbieder heb je de plicht om de klachtenregeling bekend te maken bij je cliënten. Op www.p3nl.nl/klachtenregeling/cliënten staat informatie die je hiervoor kunt gebruiken, inclusief de contactgegevens van de klachtenfunctionarissen en een link naar het klachtenformulier. Je kunt een link naar deze pagina opnemen op je eigen website. Zo hebben je cliënten altijd de actuele informatie en het actuele klachtenformulier.

In de digitale omgeving voor leden van de klachten- en geschillenregeling vind je ook een worddocument met cliënteninformatie. Hiermee kun je bijvoorbeeld zelf een cliëntenfolder voor jouw praktijk maken. Je logt hiervoor in bij Semble, onze digitale omgeving. Je kunt hier ook je gegevens inzien en wijzigen. 

Val ik onder de Wkkgz?

We krijgen veel vragen over nut en noodzaak van onze klachten- en geschillenregeling voor zorgaanbieders die werken met kinderen en jongeren en voor zorgaanbieders die relatie- of systeemtherapie geven. We hebben hierover een vraag en antwoord opgenomen in de veelgestelde vragen. Zie bij www.p3nl.nl/veelgestelde-vragen, de laatste drie vragen onder 'klachten- en geschillenregeling'.

Tips om klachten te voorkomen

In 2020 is er gelukkig maar een beperkt aantal klachten ingediend bij de klachtenfunctionarissen. Wat opvalt is dat relatief veel van deze klachten gaan over de informatievoorziening van de behandelaar aan de cliënt. Kijk daarom na of cliënten gemakkelijk de juiste informatie over de klachtenregeling kunnen vinden, op je website en/of door informatie in je spreekkamer of wachtkamer. En informeer nieuwe cliënten bij de start van het contact over de kosten van de intake en de behandeling.

Kosten bij indiening van een klacht

De contributie voor de aansluiting bij de klachten- en geschillenregeling is 25 euro per jaar. Als een cliënt een klacht en eventueel daarna een geschil indient, dan komen deze kosten voor rekening van de aangesloten vrijgevestigde zorgaanbieder. De inzet van de klachtenfunctionaris kost ongeveer € 70,- per uur ex. btw (prijspeil 2021). De kosten van de geschillencommissie bedragen per geschil en zitting ongeveer € 2.000,- ex. btw, afhankelijk van of er wel of niet een zitting plaatsvindt.

Je kunt je als vrijgevestigde zorgaanbieder verzekeren voor de kosten van de geschillencommissie en rechtsbijstand. Vanuit P3NL wordt daarvoor geen gezamenlijke regeling aangeboden. Aangesloten verenigingen kunnen wel collectieve verzekeringen voor hun leden aanbieden, zie hiervoor de FAQ over verzekeringen. Controleer de polisvoorwaarden van je verzekering om er zeker van te zijn welke kosten en welke bijstand wordt vergoed.